lørdag 6. juni 2009

N er Nostalgi

Nostalgi er en romantisk, ofte vemodig eller «bittersøt» lengsel tilbake til tidligere tider, gjerne i ens eget liv. Opprinnelig betegnet nostalgi en følelse av sterk hjemlengsel. Det er en rekke kulturfenomener knyttet til nostalgiske følelser, alt fra gjenforeningsfester og veteranbilklubber til spesielle radioprogrammer og retromote.

 Historie

Ordet nostalgi er dannet av det greske nostos (νόστος), det vil si «hjemkomst», og algos (ἄλγος), «smerte» eller «lengsel», og betyr egentlig «sykelig hjemlengsel». På latin og engelsk brukes begrepet nostalgia.

Ordet ble opprinnelig tatt i bruk av den sveitsiske legen Jean-Jacques Harder i 1678 og Johannes Hofer i 1688 for å beskrive «den smerten et sykt menneske føler fordi det ikke er i hjemlandet sitt eller frykter aldri mer å få se det igjen.» Det nye begrepet ble en medisinsk diagnose, i første rekke blant soldater, en yrkesgruppe som var hardt rammet av sjukdom og død på grunn av underernæring, betennelser og smitte. Tilstanden skal opprinnelig særlig ha blitt observert blant unge menn fra trange daler i Sveits som ble sendt ut i krigen på de åpne slettene i Tyskland. Nostalgien ble ansett som dødelig hvis den ikke ble behandlet. En av måtene å helbrede soldatene på, var å sende dem hjem. Alvorlig grad av nostalgi ble kalt nostomani.

Etter hvert ble den opprinnelige betydningen av ordet endret, og nostalgi som medisinsk diagnose forsvant i første halvdel av 1800-tallet. Filosofen Immanuel Kant var den første som hevdet at nostalgien mer var lengsel etter et da enn etter et der. Det er med denne tidsoritenterte betydningen ordet vanligvis brukes i dag. «Nostalgi» blir således brukt om å lengte etter en spesiell tidsepoke eller å dyrke ting fra denne tida, som musikk, moter og annet.

Så her er mitt bidrag til bokstaven N

her er et lite hjørne av skrivebordet mitt

IMG_0323

Eg er så fascinert av gamle ting :-)

For fleire tolkningar av bokstaven N klikk bildet under :-)

3318690925_099f86f0a1[1]

HA EI STRÅLANDE HELG!!!

 Monica

17 kommentarer:

Tove E sa...

Et fint bilde, av vakre ting:0)

Petunia sa...

Nostalgi er et godt valg for bokstaven N. Bildet ditt understreket akkurat betydningen av det ordet.

TorAa sa...

supert innlegg.
de gamle ting er nydelige og viktige å ta vare på.
bildet er suverent

Rimkogeren sa...

Så blev jeg så klog om nostalgi - tak for det. Skønt billede. Faldt især for telefonen ;.)

mormonsen sa...

- og nostalgien bare øker og øker med åra. Godt N-valg! :)

Anonym sa...

*LOL* mormonsen snuppede ordene mine...

Monicas sa...

så koselig du har det..takk for koselig hilsen inne hos mæ

Bling - our elf on the shelf sa...

Nostalgi bringer automatisk assosiasjoner til gamle ting og hendelser for min del. Jeg er også fasinert av gamle ting, så her er det salig blanding av nytt og gammelt, herlig :)

Kjekt at dere ikke har noen trusetyv i hus, det er nesten litt pinlig altså. Iallefall når han spiser de rett nedenfor altanen til naboen(vi bor i rekkehus)...
Men man kan jo alltids le av det i ettertid ;)

Dagny- Heim sa...

Ser man det! Blei litt nostalgisk (kanskje ikkje rette ordet, men..) her om dagen då eg fekk invitasjon til 20 årsjubileumgruppa etter gymnaset... håper det blir...

Jepp! Vi vann kostymeprisen. Såg du oss altså? Kjekke dag og fole løye!

Mariann S sa...

Flott tekst til N-valget ditt og fint bilde.
En er vel begynt å bli voksen når en blir nostalgisk ;)
Det var en blogg som hadde 'No livnar det i lundar' som sitt N-valg, då vart eg skikkelig nostalgisk :)
God helg :)

Anonym sa...

Så morsomt å lese om bruken av ordet nostalgi!! Her var det masse nytt for meg. Det er alltid flott å lære noe nytt, så tusen takk. :)

Fine gamle ting du har også!

JULIEK sa...

Nostalgi ja......er til tider veldig nostalgisk....og det er godt : )

HildeS sa...

Ah, ja det var nostalgi du hadde klart å fange i det bildet. Fargene på bildet og tingene i det gjør sitt. Herlig

Rune Eide sa...

Takk for opplysningene - dette visste jeg ikke. Jeg foretrekker din form for Nostalgi!

Besta sa...

ÅÅÅ det var nydelig bilde. Skikkelig gammeldags. Klem

Turid sa...

Nydelig bilde av gamle ting!

Nå lærte jeg litt nytt!
Fin løsning på N;)

Tonje sa...

Hmm... spennende. Dette visste jeg ikke, så da lærte jeg noe nytt i dag og!